CIO
Data & AI
Summit

26 september · Clarion Hotel Stockholm

Accelerera automatiseringen av it

Den 26 september välkomnar vi dig till en heldag om data och AI. På Clarion Hotel i centrala Stockholm kommer vi att diskutera utmaningar och möjligheter med automatiseringstekniker av it.

Intresseanmälan

Under en insiktsfull heldag få du ta del av erfarenheter och råd från experter, diskutera med andra som har liknande utmaningar och nätverka med branschkollegor. 

Tillsammans med ledande experter, CIO:er och affärsutvecklare kommer du bland annat att få veta mer om:

  • Hur man får värde ur sin data och hur skapar man nya och bättre affärer
  • Säkerhet kopplat till data 
  • Vilka etiska och juridiska ramar finns för AI-användning och AI-utveckling
  • Hur kan man effektivisera sin infrastruktur och automatiseringsresa
  • Data management – se till att rätt personer får tillgång till rätt data 
  • Vart hittar man rätt AI-kompetens
  • Arbeta med data snabbare, mer flexibelt och i realtid
  • Lärdomar från företag och organisationer som har kommit längst

Välkommen till en heldag om data och AI i Stockholm med experter, case och inspiration.

Vi startar kl. 08.00 och avslutar vid kl. 16.00. I pauserna finns fina möjligheter att nätverka och mingla med branschkollegor.

Du möter bland andra

Fler talare presenteras löpande.

Agenda

  • Why is AI for business a different story?
  • What are the AI challenges and opportunities for business?
  • Examples from fraud detection in banking.

Jens Dahle
Account Technical Lead, IBM Technology, Financial Markets

Ann-Elise Delbecq
Data and AI Sales Leader, Northen & Central Europe Watsonx SME

Dagens moderator Magnus Aschan öppnar konferensen.

Här får ni möjlighet att lyssna på och lära er om hur man genom ett värdebaserat angreppssätt kan initiera och driva en digital transformation av företag och organisationer. Föreläsaren Errol Koolmeister går igenom hur han framgångsrikt har hjälpt bolag som H&M och Vodafone att sätta upp sina AI-organisationer, som sedan även har påverkat hur resten av företagen sett på och använt sig av teknik. Du kommer att få höra hur man skapar krossfunktionella team, attraherar talang, förbättrar hastigheten i hur teknik utvecklas och produktionssätts. Detta kommer presenteras genom praktiska fallstudier samt den senaste forskningen inom området.

Vidare kommer ni höra om att det inte är förändring i sig som är problemet, utan företags oförmåga att hantera den när den kommer.

Errol Koolmeister
Teknik och AI-expert

Med all den uppmärksamhet GenAI har genererat försöker många kunder snabbt avgöra hur de bäst kan generera värde för sin verksamhet från denna revolutionerande teknologi. Vad det verkligen handlar om – är data.

Gen AI-deployments kommer att sträcka sig över flera platser – i i public cloud och on-prem. IDC uppskattar att år 2025 kommer 88 % av servrarna som används för AI-arbetsbelastningar som distribueras vid kanten (edge) att användas för slutledning. CIO:er har därför ett val att göra när det kommer till var de hanterar sina arbetsbelastningar – det här är inte en antingen/eller-situation. De måste bestämma vad som fungerar bäst för dem och de arbetsbelastningar de vill använda AI-modellering baserat på den fas de befinner sig i och det användningsfall de sedan kommer att stödja.

Hanna Widenberg
Presales leader, Dell Technologies

Fyll på kaffekoppen och mingla med CIO-kollegorna.

The intelligent automation sector shows no signs of slowing down. The potential of process automation and digital workers is substantial, and we have only scratched the surface of the benefits these technologies offer.

To optimise the value and benefit realization of intelligent automation, organizations need to apply more strategic thinking and focus on value creation at the forefront. It requires focus on strategic business outcomes and work backwards from there. Be it improving customer experience, employee satisfaction, reducing risk or boosting profitability, intelligent automation can be a huge driver in achieving an organisation’s strategic objectives. Without a comprehensive perspective and focus on measurable business outcomes, automation programs typically lack the ability to generate significant results.

With experience from working with many of the largest organizations, SS&C Blue Prism has a point of view as well as methodologies for how to support an organization’s business transformation. This session aims to shed light on how organizations can effectively capture, measure, track, and optimize the value and benefits to deliver on the strategic objectives.

Paul Marshall
CTO EMEA, SS&C Blue Prism

Mer information kommer inom kort.

Brita Molavi Rösblad
Enhetschef, digitaliseringsenheten, Nacka kommun

Pierre Sundgren
Sales Director Digital Services,
Orange Business Sverige

Affärsutveckling och verksamhetsutverkling med digital transformation som möjliggörare i energibranschen. Ta del av Ellevios resa mot en mer ljus och hållbar framtid:

• Hur tekniska innovationer som AI, IoT och dataanalys stärker konkurrenskraften, ökar kundnöjdheten och bidrar till en mer hållbar affärsmodell.
• Kännetecken för en datadriven organisation
• Fallgropar att undvika, hur hantera balansen mellan innovation och tekniska framsteg vs. cybersäkerhet och riskmitigering.

Elisabeth Stjernstoft
CIO, Ellevio

Fyll på med energi, snart är vi tillbaka!

12.45–14.00 Parallella kunskapsspår

The goal of Operations is to help clients to maximize the availability of services and minimize the cost of it. Maximizing availability is about reducing the time to detect, identify, repair, and resolve issues and most ideally prevent them. Outages are costly – both from the perspective of lost revenue, and a loss of brand reputation. AI can help increase efficiency, provide insight, and help automate resolutions.

The aim of this presentation is to talk about how IBM is using traditional AI approaches, combined with more recent ones like Foundations models to make this possible for our customers.

Ian Manning
Senior Technical Staff Member, IBM

Ikano Bank är mitt uppe i ett transformationsprojekt med målet att införa en datadriven B2B-affär. Ta del av lärdomar om affärsarkitektur, automatiserade processer, kostnadseffektiv tillväxt, lösningar som ger mätbara resultat. Transformation handlar om kompetens och hårt arbete.

• Hur vi gör affären – inte affären i sig
• Från en produktdriven till en kunddriven affär
• Tänk stort – starta smått – skala fort

Per Andersson
CEO, Chessit

Tim Sundberg
Lead Business Architect, Ikano Bank

The AI era is here, and the speed at which we do business isn’t just increasing … it’s multiplying. Businesses can’t afford to just keep up, they need to lead and the key to success is in the core of their business—the essential activities and capabilities that are fundamental to who they are and who theyserve. The pressure to adopt generative AI is strong and there is a case for real time decision making.

Join Robert in this Keynote to learn what are the building blocks of a successful AI strategy, the requirements for deploying generative AI in an enterprise setting, and how AI-enhanced products that make you and your employees more responsive, productive, and resilient.

Robert Quinn
Senior Technical Engineer, IBM Client Engineering

Fyll på kaffekoppen och mingla med CIO-kollegorna.

Världen befinner sig just nu i en AI-boom med allt större modeller som klarar allt mer komplexa uppgifter. Samtidigt vill flera ledande forskare och företagsledare pausa utvecklingen på grund av riskerna. Hur ska vi balansera risker och möjligheter i en rasande utveckling?

John Lagström, innovationsledare på Domstolsverket, kommer att berätta om:

• Hur man inom Sveriges Domstolar använder AI för att höja rättssäkerheten och bli ännu mer effektiva.
• Konkreta tillämpningar på AI i verksamheten och vilken nytta de skapar.
• Hur AI kan revolutionera det juridiska hantverket.

John Lagström
Innovationsledare, Domstolsverket

In this era of rapid technological change, integrating emerging technologies like AI, ML, Deep Learning, and Large Language Models into existing enterprise systems is no longer just an option – it's a must. Understanding and leveraging these technologies could mean the difference between thriving and merely surviving.

This is where Stefan Wendin steps in. Having led Strategic Programs and Change Management at a successful Silicon Valley scale-up and now a trusted advisor to VC-backed companies, Stefan's keynote talk is more than just an exploration of cutting-edge technology – it's a practical, business-savvy roadmap to accelerated enterprise growth.

From Stefan’s keynote talk, you will gain:

• Practical Insights: Learn from real-world case studies of large enterprises and fast-growing companies that have successfully navigated technological transformation.

• Holistic Strategies: Discover how system and design thinking, behavioral science, and technology integration can drive growth and innovation.

• Forward-Thinking: Understand the potential of AI with graph and vector dbs, Graph Neural Networks, and Generative Pre-Trained transformers, and how to implement these technologies in your organization.

• Transformative Leadership Guidance: Gain valuable tips and advice from Stefan's wealth of experience in leading strategic programs and managing change in technology-driven environments.

Stefan Wendin
Public speaker, advisor and transformational leader

Magnus Aschan sammanfattar och avrundar dagen.

När: Tisdag 26 september kl. 08.00-16.00.
Var: Clarion Hotel Stockholm, Ringvägen 98, Stockholm.

Är du intresserad av att tala på CIO Data & AI Summit? Mejla nordic.booking@idc.com och berätta vad du vill prata om.

Eller är du intresserad av våra partnerpaket? Kontakta oss så berättar vi mer om möjligheterna!

Partners

Blueprism

Boomi

Chessit

Dell Technologies

IBM

Nvidia

 

Orange Business

Salt

Kontakt

Kontakta oss under sommarmånaderna på nordic.booking@idc.com.