– Eftersom allt går så fort nu är det väldigt viktigt inför varje år att säkerställa att bedömningskriterierna är relevanta. Det måste finnas en faktabaserad grund att stå på, säger Jens.
Det börjar med en datainsamling som drivs dels från IDG, dels med omfattande research från Accenture. Parallellt med detta görs varje år även ett inledande arbete med att se över metodik, vetenskaplig modell, process och kriterier. Lärdomar från tidigare processer följer alltid med och gör att arbetet ständigt förfinas.
Processerna för att utse Årets CIO skiljer sig något från att utse Årets digitala projekt och Årets hållbara projekt, men gemensamt är ett gediget intervjuarbete för att samla in data att kvantifiera och jämföra.
– Det är utmanande att få ut rätt information ur intervjuerna. Det är viktigt att intervjufrågorna är rätt formulerade och att intervjutekniken sitter, så att relevant data kan plockas ut för analys. Så detta jobbas hårt med, säger Jens.
Branschen är i ständig förändring. Vilka kompetenser som är viktigast hos en vinnar-CIO varierar till viss del i takt med den generella utvecklingen. Hur utmärker sig exempelvis en bra ledare idag?
– CIO:erna mäts inom en rad olika områden, som exempelvis värdeskapande, innovation och ledarskap. Alla områden är viktiga men vi ser att innovation ökar i betydelse, säger Jens Lidholm.
När Accentures inledande research har mynnat ut i 10 CIO:er och 10 projekt tar juryn arbetet vidare och det kokas ner till de slutgiltiga 15 finalisterna i de tre kategorierna.
För att utse de slutliga vinnarna har juryn Accentures rapport med intervjuer och data från den inledande researchen till sin hjälp. De gör dessutom en hearing med CIO-finalisterna för att få ytterligare data att väga in. Därefter vägs allt in och till slut har vi en vinnare i varje kategori.